film recention: Jag saknar dig

Filmen är byggd på en verklighets baserad händelse. så det som händer i filmen
har hänt en familj i verkligheten

Filmen handlar om ett tviling par vid namn Cilla och Tina. Dom är 14 år.
Båda är helt olika. Tina är den som sminkar sig och super. Cilla är den som inte sminkar sig och  är
den som är hemma och inte super.
En dag händer en tragisk olycka och silla avlider. Tina får medelanden från Cilla.
När hon är själv i sitt rum dycker hon upp i spegeln och börjar prata med sin tvilling.
Silla och Tina blir väldigt olika behandlade i hemmet.
______________________________________________________

Mina tankar om filmen:
Jag trodde från början att filmen inte skulle vara min smak när det gäller filmer.
Men jag hade väldigt fel där. Jag älskar filmen och rekomenderar filmen
för er som inte sett den.
Filmen var sorlig smatidigt som den var rolig.
Man var tvungen att titta hela tiden, om man missade en liten detalj så fattade man
inte resten av filmen.
Skådespelarna gör ett grymt jobb med tanke på att filmen är verklihetsbaserad.
Maja H, har tjatat på mig att jag måste se den, jag har bara sagt nej det är inte min typ av film.
Men i kväll så sa jag jaja vi kan väl se den då. Jag ångrar mig inte
jag gillar filmen.
Filmen fårn 5/5 stjärnor från mig
_____________________________________
detta hittar jag på internet sidor när jag söker efter filmen

Handlingen

Boken handlar om Tina och Cilla som är enäggstvillingar. De bor i ett stort hus, som kallas för Rosengården tillsammans med sin pappa, styvmamma och styvbror. En dag förändras allt. När de springer över vägen för att hinna med bussen till skolan blir Cilla påkörd och omkommer. Tina gör sitt bästa för att orka med livet, i början är vännerna imponerade över hur stark hon är, men i själva verket orkar Tina knappt med sig själv och börjar så småningom tvivla på sin egen identitet. När hon dessutom träffar Stefan på ett sommarläger blir hennes liv ännu mer komplicerat. Efter lägret sviker Stefan henne, och hon blir övergiven för andra gången. Men hennes bästa kompis finns alltid där. Dessutom kommer Cillas gamla kompis också in i bilden så småningom, och de stöttar varandra genom det stora hål som Cilla lämnar efter sig.

 

Om boken [redigera]

Boken är verklighetsbaserad. Då Gieth var tretton år förlorade hon sin tvillingsyster, Jenny. Hon kontaktade då författaren Peter Pohl, och bad honom att skriva en bok om systrarna. Systrarna hade tidigare
läst hans bok Alltid den där Anette, och reflekterat över hur hemskt det skulle vara att förlora sin syster.

// Maja


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0